Vragen over capaciteit pomp en filter (nieuw lid)

Hier kan men zich als nieuw lid voorstellen, zodat iedereen weet met wie hij/zij te doen heeft. Een paar regeltjes zijn al voldoende. Een foto van uw vijver er onder is natuurlijk helemaal geweldig!
Veel plezier op ons forum.
Plaats reactie
Pennantenb4
Contacteer:

Vragen over capaciteit pomp en filter (nieuw lid)

Bericht door Pennantenb4 » 14 jun 2018, 16:38

Hallo mede vijver fans,

Even voorstellen: mijn naam is Rob, momenteel ben ik een tropische tuin aan het aanleggen met een vijver en een waterloop. Het beloofd allemaal heel mooi te worden, foto's zal ik t.z.t sturen.
De vijver is (omdat de tuin niet zo groot is) 1.60m bij 1.60m en 1.10 diep. De waterloop is ongeveer 5 meter en 60 cm breed en 20 cm diep. Ik wil er waterplanten in mandjes in doen, waterlelies en wat goudvissen. Nu heeft mijn broer een pomp met een capaciteit van 5000 liter voor me. Wat mensen zeggen dat deze pomp te krachtig is (i.v.m. stroming waterlelies) anderen zeggen dat je juist rekening moet houden met overcapaciteit. Willen jullie er eens op reageren? Wie heeft het bij het rechte eind?

riny
Contacteer:

Re: Vragen over capaciteit pomp en filter (nieuw lid)

Bericht door riny » 15 jun 2018, 09:49

Hallo,

Dat is heel lastig te zeggen. Niet alleen is de capaciteit van belang. Wat is bijvoorbeeld de max opvoerhoogte (is ook druk). Dat geeft ook een beetje aan welke weerstand deze overbruggen kan.

Bepalend is bijvoorbeeld de lengte en dikte van de slang of buis die gebruikt wordt. En hoeveel knikken en bochten er in zitten. Hoe langer de slang//buis en hoe dunner, des te minder waterstroming er overblijft. Het kan dus zo maar zijn dat je heel veel stroming of juist heel weinig stroming overblijft. Ik denk dat je het gewoon proberen moet. Dan zie je het vanzelfs.

Ik zelf heb, als voorbeeld, nu een 900 ltr pomp op mijn kruik aangesloten. Daarvan hou ik maar ongeveer 500 ltr per uur over. Puur door de lengte van de slang en de max opvoerhoogte. Voor mijn situatie is dat voldoende.

Succes met je vijver.

Riny
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Plaats reactie