schaduw en vijver

Voer hier onderlinge discussies over welk onderwerp u maar wilt
Plaats reactie
jgense
Contacteer:

schaduw en vijver

Bericht door jgense » 30 apr 2017, 07:52

Hallo

We hebben kleine tuin en willen een rechthoekige vijver maken van rond de 1000 liter (zonder pomp).
Het enige probleem is dat er nauwelijks zon (3 uur per dag) op die plek komt waar vijver komt.
Is dit een probleem? Dacht dat 1000 liter al goed was om hem goed te kunnen reguleren.
Ook kunnen we vaker de vijver verversen met regenwater van regenton. Er hoeven geen vissen in, wel graag waterbeestjes

Gr
Jeroen

riny
Contacteer:

Re: schaduw en vijver

Bericht door riny » 30 apr 2017, 17:14

Hallo Jeroen,

Die duizend liter hoeft geen probleem te zijn.

Schaduw zorgt ervoor dat het water minder snel warm wordt. Verder zorgt schaduw ervoor dat de alg iets minder hard groeit. Maar helaas de planten ook. En die planten heb je beslist nodig. Deze zorgen voor een gezond watermilieu. Daarin vertoeven die beestjes graag. Die zullen beslist vanzelf komen.

Verversen of aanvullen met regenwater zou ik niet doen. Dit omdat dit water erg zacht is. Dit is minder prettig voor de planten. De algen zullen daar minder snel problemen mee hebben. Je kunt beter aanvullen met gewoon kraanwater.

Zorg voor voldoende zuurstofplanten en kies verder waterplanten die het niet erg vinden om in de schaduw te staan. Dan zal beslist je water helder worden.

Veel succes met je vijver.

Riny
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

jgense
Contacteer:

Bericht door jgense » 30 apr 2017, 17:20

Ok ,vandaag zat ie 3 uur in de zon...
Maar gewoon vijver gaan aanleggen dus?
KOmt er toch leven in? Insekten etc?

Gr
Jeroen

riny
Contacteer:

Bericht door riny » 30 apr 2017, 21:04

Hallo Jeroen,

Insecten zul je er snel aantreffen. Met bepaalde planten kun je ook nog eens mooie insecten aantrekken. Ik weet dat sommige insecten voorkeur hebben voor sommige planten. Maar vraag me niet welke, want verder heb ik d'r geen verstand van.
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

EJAY
Contacteer:

Bericht door EJAY » 26 mei 2017, 22:21

Ik snap dat waterverversen met regenwater niet zo goed, dit brengt je hardheid van het water omlaag wat je plantengroei niet stimuleerd. mocht je willen verversen dan 1x in de maand 1/4 deel met gewoon kraanwater. groei zal iets minder zijn met beperkte zon, maar gewoon een diverse variatie aan (zuurstof)plantjes plaatsen in de vijver.

Christian
Contacteer:

Bericht door Christian » 05 jun 2017, 21:22

Ik ververs vaak met regenwater in langere warme en droge periodes.
Gaat prima Hier, planten doen het prima, vissen zorgen voor voldoende meststoffen en planten groeien dus prima.
Vijverinhoud +/- 10.000ltr

4 goudwindes
3 blauwwindes
2 goudzeelten
5 goudvissen
1 shubunkin
+/- 30 blankvoorns
1 zonnebaars
4 goudrietvoorns
1 stekelbaarsje

Plaats reactie